Vår :)

Känns som att våren är här, love it. Dock inte leran i hagarna, när jag får någon miljon över ska jag garanterat dränera och grusa upp varenda hage här. 
Jag är själv noga med att tvätta ben och hovar på hästarna, både efter att de gått i hage och när de har tränat. Är också väldigt förskonad från muggproblem och dåliga karleder. Dock så får många hästar problem under våren och hösten med just detta, kanske på grund av de skitiga hagarna, kanske på grund av något annat, finns garanterat en mängd olika anledningar. Något jag inte visste innan vår foderkväll igår var att brist av zink kan leda till mugg och att det gjorts studier på mugghästar som snabbt blev bättre av att äta zinktillskott i fodret. Kan ju vara bra att veta vid problem någon gång. :)
St Hippolyts foderföreläsningar är i övrigt något jag verkligen rekommenderar att ni går på även om ni inte har planer på att använda deras foder, de går grundläggande igenom hur hästarna fungerar i kroppen och är otroligt uppdaterade med de senaste studierna kring hur olika foder påverkar hästarna. 
 
Nu är jag på resande fot igen. Påväg för att göra en veterinärkoll på en häst och hämta en ny utbildningskuse i Skåne. Vägen mellan örebro och helsingborg börjar kännas rätt välbekant ;)
 
 
 
 
#1 - - Cecilia:

det förklarar varför zinkpasta fungerar så bra på muggen...

#2 - - Madde Andersson:

Jag var på en foderföreläsning förra veckan och då fick jag också precis veta om detta med zinkbrist! Tydligen var zink lösningen på många problem haha, konstigt att man aldrig hört det förut :)