Ibland saknar jag papperslappssanmälningarna och tävlingsterminssboken

Skitkallt ute idag och eftersom alla på Loviseholm förutom jag är iväg på diverse tävlingar och träningar så passar jag på att ge mina hästar ledigt och istället försöka mig på att tävlingsplanera.
 
Detta mina vänner ska jag berätta är inte så bara. Jag vaknade pigg och glad strax innan kl 7 och knäppte på kaffekokaren, drog på mina mysigaste sockor, startade datan och tackade mig själv för att välja rätt dag att vara inomhus på.
Började med att kolla igenom status på de tävlingar jag redan anmält oss till, reserv...reserv...reserv i typ alla klasser med alla hästarna såklart. Jaja, jag får skylla mig själv när jag anmäler så sent som dagen efter anmälningsdagens öppnande.
Blir ändå lite irriterad och ögnar igenom facebook för att ändra sinnesmod, där blir jag dock påmind om det störande med att man inte får pengarna tillbaka när man stryker en häst, även om platsen går till en reserv.
 
Eftersom vi har sanslöst många hästar på olika tävlingar så händer det här oss hela tiden.
Jaja, vill man ändra på regler så ska man se till att gå ihop och göra någonting åt det, inte bara sitta här och
störa sig tänker jag, släpper det och återgår till min tävlingsplan.
 
Kollar igenom alla tävlingar jag hade tänkt att vi skulle åka till och de har såklart öppnat typ igår.  H#lv*te!! Tvärfullt. Och dessutom har de ju ändrat så att man betalar i samband med anmälan så inte så stor chans att någon stryker sig heller. Mitt goa morgonhumör gick nu över helt, hur tusan ska jag få ihop den här verksamheten när det inte går att tävla vettigt? Visst skulle jag kunna vara ännu ett snäpp mer förutseende och sitta redo klockan 18.00 de dagar som man måste anmäla men för att göra det krävs att jag anställer ett helt harem med datorer och datorförare till att knappa in anmälningarna. Jag själv arbetar alltid i ridhuset vid den tiden, Arnold också, Linn också. Och vi har tillsammans 35 tävlingshästar som ska portioneras ut och anmälas i tid till alla olika ställen.
 
Dessutom ska man veta vilka av alla hästarna som ska gå exakt vilka klasser och tävlingar kl 18.00, 6 veckor innan det faktiskt är dags, hur stor chans är det inte att någon av dessa skadar sig, säljs, eller behöver gå en lägre eller högre klass just den dagen 6 veckor senare.
Om man mot förmodan lyckas pricka anmälningen innan man blir reserv så betalar man direkt. Kan hästen 6 veckor senare inte vara med så tjänar tävlingen dubbelt den dagen eftersom de även tar in en reserv. Ska man byta klass så hamnar man sist i reservlistan igen och får ändå antagligen inte vara med?
 
Jag har egentligen inget emot att klubbarna tjänar lite extra pengar och jag förstår att det här systemet underlättar för tävlingsarrangörerna vilket jag tycker är bra.
Dock så fungerar det inte för mig som ska administrera hästar till 3 heltidsryttare och jag misstänker att det är lika svårt för alla med mer än 4 hästar där ute i landet. Önskar att jag nu kunde komma med en vettig lösning men det kan jag inte utan väljer att bita ihop, klicka i våra hästar på plats 46 och uppåt på reservlistorna, fundera på att, trots allt, tävla utomlands och tar ut min irritation på att städa köket istället. 
Elin
 
 
#1 - - Sussie :

jag förstår arrangörerna....men när jag läser det som du upplever, inser jag att det blivit lite bakvänt.
Vem arrangerar tävlingar för arrangörer???
Tdb.

Vem ska vi arrangera tävlingar för?
Ryttarna förstås.

Tåls att fundera på till nästa ändring i tdb.

#2 - - Benny Zeiloth:

Om dom tar våra pengar och vi måste stryka då har ju vi betalt för platsen så varför skall då någon få starta på din plats . Om dom tar direkt och inte lämnar tillbaka dom när man stryker sig så kan man ju vänta med strykningen till 10 min innan tiden går ut för att jävlas lite ..

#3 - - Jojjo:

bra skrivet! Kanske ett inlägg för förbundet att läsa så de förstår hur bakvänt och komplicerat allt har blivit...

#4 - - moa:

Kanske ska man kolla på det tyska systemet. Bor och tävlar i Tyskland och där anmäler man via en databas fn-neon heter den, man anmäler då startplatser i vilken/ vilka klasser man vill rida och dagen innan gör man startanmälan via telefon till tävlingsplatsen och bestämmer då vilken häst man vill rida i vilken klass. Fungerar utmärkt när man har många hästar, man "klickar i" alla hästarna man har på sin hästlista och kan dagen innan tävling välja häst från den listan till vilken häst som passar för vilken klass för dagen :) blir ju nästan rädd när jag läser hur det fungerar här, måste ju vara som du skriver, helt omöjligt att anmäla "rätt" till tävlingarna.
Bara ett litet tips på vad man kan ge för förslag till ridsportförbundet som är fungerande och väl provat ;)

#5 - - moa:

Kanske ska man kolla på det tyska systemet. Bor och tävlar i Tyskland och där anmäler man via en databas fn-neon heter den, man anmäler då startplatser i vilken/ vilka klasser man vill rida och dagen innan gör man startanmälan via telefon till tävlingsplatsen och bestämmer då vilken häst man vill rida i vilken klass. Fungerar utmärkt när man har många hästar, man "klickar i" alla hästarna man har på sin hästlista och kan dagen innan tävling välja häst från den listan till vilken häst som passar för vilken klass för dagen :) blir ju nästan rädd när jag läser hur det fungerar här, måste ju vara som du skriver, helt omöjligt att anmäla "rätt" till tävlingarna.
Bara ett litet tips på vad man kan ge för förslag till ridsportförbundet som är fungerande och väl provat ;)

#6 - - Robex Lundgren:

fin bild

#7 - - Åsa Ekstrand:

Ett förslag som i alla fall löser problemen med att man måste sitta bänkad vid datorn ett visst klockslag är att det lottas bland dem som anmäler inom en viss tidsrymd (ex 12 eller 24 timmar).
Man slipper då den långa väntan som var förr då man inte fick reda på om man var med eller ej förrän en vecka innan tävlingen men det blir inte en tävling om vem som har bäst uppkoppling/mest flexibelt liv. Jag har lämnat detta förslag i en diskussion på förbundets facebooksida för några år sedan men fick ingen respons på det då. Det är kanske bättre om någon som är mer inne i sporten kommer med förslag

Problemet att det är fullt beror ju på för få tävlingar vilket i sin tur beror på att allt färre ställer upp som funktionärer och arrangörer. Att hitta på sätt att "jävlas lite" är nog rätt kontraproduktivt om det är fler tävlingstillfällen man är ute efter.

#8 - - Anna:

Håller med där. Om det blir fullt inom 24h så lotta ut platserna mellan de som anmält. Helt omöjligt att vakta datorn kl 18.00 en vardagkväll utan att behöva ta paus i träningarna.

#9 - - Jenny:

Fast det är nästan jämt söndag kväll kl 18 anmälan öppnar och då är man på en framhoppning... Och knappar på mobilen!!

#10 - - Pixan:

Trist med alla dessa reservlistor!!! Känns inte som att man ska behöva hänga på låset bara för att få plats...

#11 - - Kenth Wasserman:

När man läser om sådant här är det synd att "Föreningen Svensk Ponnysport" tar så lång tid att man inte kan jobba även med dessa frågor....
Men det är rätt att slå er ihop och börja snacka med förbundet. Att tro att dom nedlåter sig till att läsa vad som händer i den riktiga världen där ni (och vi) lever är att tro för mycket :-)
Med tanke på alla hästryttare som kontaktar oss i olika frågor hade vi kunnat starta "Svensk Hästsport" på samma sätt som vi gjort med ponnysporten och den föreningen hade blivit mycket större än det vi jobbar med idag!
Lycka till alla och visst är det jädrigt bakvänt: Endera har du få hästar och kan tävla mycket eller så har du många hästar och kan tävla lite...

#12 - - tommy:

fin bild =)

#13 - - Jenny:

Håller helt med att det är ett helt idiotiskt system , köper dock inte iden med lottning.
Lottning kommer sluta med att det är dom som har bäst kontakter på rätt ställen som får komma med, vilket inte är rättvist någonstans enligt mig. Och för att man råkar ha rätt kontakter betyder definitivt inte att man rider bäst, eller bättre än de andra :/ ;) såg tex nu till Baltic när de lottade bland folk som anmält mer än en häst istället för att ta de ryttare med bäst meriter!! Vet att det var ryttare som har meriter på SM som blev bortlottade, och istället valdes ryttare som hoppar La med lite ojämna resultat, rättvist?

#14 - - emiliesbeauty:

Jag har nu en Q&A på bloggen och uppskattar alla frågor som ställs!

#15 - - Åsa Ekstrand:

Jenny: Med lottning menar jag riktig lottning och eftersom allt ligger i tdb borde den kunna ska helt automatiskt. Programmet lottar bland dem som anmält under en viss tidsrymd och ingen människa är inbandad. Det borde inte vara några större problem att skriva en som programsnutt.

#16 - - Carola:

Jösses känner jag bara. Detta kommer ju inte funka. Systemet måste göras om. Ska vi ryttare betala tom vid strykning när de tar in en ny ryttare som också betalar!!! Detta är ju faktiskt helt sjukt o det kommer inte gynna sporten alls. Det är ju redan så dyrt att tävla o nu ska det bli svårt att få komma med till tävling o man ska betala om man inte kan komma o klubbarna får in extra pengar vid strykning. Det är ju alldeles för lång tid före tävling för att veta för hästens bästa vilken klass den ska gå 6v före tävling. Vi måste vara rädda om våra fina hästar som är under utbildning så de inte tas för hårt. När kommer tänket om hästarnas bästa o sportens bästa!! Är verkligen dags nu!!!